Applicaties

STORM District Energy Controller

Een door VITO/EnergyVille ontwikkelde artificiële intelligentie die gebruik maakt van de thermische massa van de gebouwen voor het beheer van de flexibiliteit en de reactie op de vraag in de verwarmingsnetwerken. De buitentemperatuursensor stuurt op een slimme manier de interactie tussen de productie, het netwerk en het gebouw, met als resultaat:

  • Kostenvermindering van de productiemix (piek vs. basis, WKK, warmtepomp)
  • Uitbreiding van het aangesloten klantenpotentieel zonder investeringen in de productie en de backbone-infrastructuur voor netwerken die op de grens van hun mogelijkheden liggen
  • CO2-emissiereductie

Bekijk de website voor meer info

Smart Electric Vehicle Charging

De Smart EV Charging applicatie bepaalt een optimaal EV-laadplan.  Het zorgt ervoor dat het opladen op een veilige manier gebeurt, binnen de beschikbare capaciteit.  Op deze manier kan men effectiever gebruik maken van de beschikbare infrastructuur en tegelijkertijd een betere service bieden aan de autobezitters.

Het ondersteunt niet alleen een vaste beperking van de aansluitingscapaciteit, maar ook dynamische, in de tijd variërende beperkingen van de netcapaciteit, die door een DNB kunnen worden meegedeeld op een Day-Ahead- of Intra-Day-manier.

Bovendien kan het rekening houden met andere verbruiksprognoses bij het bepalen van de dynamische capaciteit die beschikbaar is voor het opladen van EV.

Uiteraard wordt hierbij gebruik gemaakt van de beschikbaarheid van lokale opwekking en opslag.

Naast het garanderen dat de capaciteitsbeperkingen gerespecteerd worden, kan de toepassing de EV-laadkosten minimaliseren (voor de EV-laaddienstaanbieder of gebouweigenaar) voor toekomstige tariefstructuren, met injectietarieven, dynamische tarieven en capaciteitstarieven, en een combinatie van deze.  Flexibele diensten die aan anderen worden geleverd (zoals aangegeven in de volgende dia) kunnen een extra monetarisatie van Smart EV charging bieden.

Flex diensten geleverd door Smart EV Charging

EV Charging is in de eerste plaats bedoeld voor de EV Charging Service Provider of voor het residentieel opladen van EV.

Maar het toepassingsgebied kan worden verruimd om Flex Services aan te bieden aan meerdere stakeholders.

DNB's kunnen profiteren van de beschikbare flexibiliteit door dynamische netbeperkingen op een D-1- of ID-manier mee te delen.

BRP's en TSB's kunnen profiteren van de beschikbare flexibiliteit voor balancering.

Aggregators kunnen de beschikbare flexibiliteit oogsten en een bedrijf opzetten door de flexibiliteit te aggregeren en te combineren om de valorisatie ervan te vergemakkelijken.

Concept

Dit schema toont de verschillende bouwstenen voor de slimme oplaadtoepassing Flex harvester. Het combineert informatie van externe diensten zoals weersvoorspellingen, energiegegevens verzameld door een energiebeheersysteem voor gebouwen en laadbeperkingen verzameld via een laadplatformexploitant of gebruikersapp.

Contact

Erik De Schutter

Business Developer Thermal Energy Systems at EnergyVille/VITO